Nyheder

Det faglige input: Didaktikkens genkomst

18. november 2015

Fagdidaktikken har levet en omskiftelig tilværelse. Den har været stjernen, der skulle få skolerne til at lyse op. Den har samlet støv, da den blev fortrængt af moderne læringsteori og smarte metoder. Nu ryster den støvet af sig og allierer sig med andre pædagogiske discipliner for at forløse folkeskolereform og pædagogiske læreplaner i dagtilbud og for at give en tidssvarende undervisning på gymnasier og universiteter

I det 21. århundredes uddannelsesdagsorden har ’didaktik’ levet en lidt klemt tilværelse. Vi har været vilde med at tale om ’læring’ og ’kompetencer’ og om konkrete metoder til god undervisning. Men hvad blev der egentlig af didaktikken; af læren om undervisningens formål, mål og indhold? Svaret er, at didaktikken er mere aktuel end nogensinde – og den er ved at få en genkomst. I dagtilbud, i skoler, på gymnasier, på universiteter – ja sågar på museer og biblioteker griber man lige nu med ny begejstring ud efter didaktikken.

Fokus på didaktik er nøglen

For netop fokus på didaktik er centralt for at opnå målene i de pædagogiske læreplaner i dagtilbud, i folkeskolereformen og gymnasiereformen. Kort sagt: Didaktikken lever. Faktisk er didaktikken langt hen ad vejen nøglen til at løse børne- og undervisningsområdets kerneopgaver og udfordringer lige nu. Det mener lektor emeritus Mads Haugsted og professor MSO Stig Broström, der begge er ansat på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

De peger på, at didaktikken og de didaktiske overvejelser om børns læring og dannelse er lige præcis det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefeltet vader i både udfordringer og tilhørende inciterende tilbud om nye smarte modeller, værktøjer og metoder.

- Der findes tonsvis af forskning om og i undervisning, og der kommer hele tiden nye metoder og modeller til. Vi diskuterer evnen til klasseledelse, relationskompetencer og alt muligt andet hos lærerne. Men i denne her higen efter nye tilgange til læring glemmer vi nogle gange substansen i det samvær, som vi kalder undervisning: Hvad er indholdet, hvorfor er det indholdet, og hvordan administrerer jeg som underviser det indhold på den bedste måde? Lige netop det er kernen i didaktikken. Og det er også kernen i folkeskolereformen, siger Mads Haugsted, der har beskæftiget sig med fagdidaktik i en lang årrække.

Fakta: Hvad er didaktik?

Didaktik og almendidaktik er læren om undervisningens formål, mål og indhold. Almendidaktikken er et produkt af fagdidaktikken og kan ikke eksistere uden fagdidaktikken.

Fagdidaktik er læren om et bestemt fags formål, mål og indhold. Områdedidaktik er en sammensætning af fag eller fagaspekter med fælles didaktiske problemstillinger.

Småbørnsdidaktik er arbejdet med formål, mål og indhold i arbejdet med mindre børn i fx børnehaver, vuggestuer og dagpleje.

Læs hele artiklen i Magasinet Asterisk

Følg med i aktuelle debatter om uddannelse og pædagogik. Lærerstuderendes Landskreds har indgået et samarbejde med Magasinet Asterisk, som stiller skarpt på den nyeste forskning om skolen.