Nyheder

Det faglige input: Fokus på børns alder er forældet

25. august 2015

Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den australske professor Marilyn Fleer. Når skoler og institutioner inddeler børn slavisk i alderstrin, bliver vi blinde for en masse andre perspektiver og motiver hos børnene.

På de pangfarvede æsker i legetøjsbutikken afslører store tal på pakken ofte tydeligt hvilken alder, legetøjet er beregnet til. UNO-kortspillet er til 7+, Barbie-filmen er til 3+, LEGO Star Wars-pakken er til 8+. Og det er jo egentlig praktisk med aldersanvisninger, så man ikke skyder helt ved siden af barnets udvikling med legetøjet.

Men står det til den australske psykolog Marilyn Fleer, skal vi skrue ned for aldersanvisninger og tildele de kulturelle omgivelser en langt større betydning for barnets udvikling. Hun er professor ved Monash University og forfatter til en lang række udgivelser om leg og børns udvikling. En central pointe hos Marilyn Fleer er, at vi som samfund er alt for aldersfikserede.

- Alder siger intet om barnets perspektiv. Det fortæller os intet om barnets vilkår. Alder er et meget gammeldags perspektiv, fastslår hun.

- Jeg mener, at aldersperspektivet på børn handler om at skabe redskaber til fortiden; det handler ikke om fremtiden. I dag ser vi i høj grad børns udvikling gennem alderstrin, men det er en forkert måde at anskue det på. Vi har brug for flere måder at forstå børns alder på, siger Marilyn Fleer til Asterisk. Hun mener, at barndom ikke blot er et spørgsmål om alder og faser, men i langt højere grad handler om barnets opvækst og omgivelser.

Læs hele artiklen i Magasinet Asterisk