Nyheder

Det faglige input: Målinger kan give børn et bedre liv

23. februar 2016

Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe et mere retfærdigt uddannelsessystem. Det mener den anerkendte professor Jack Shonkoff fra Harvard University.

Test og målinger lyder umiddelbart som noget, der stopper ethvert tilløb til leg. Men står det til Harvardprofessor Jack Shonkoff, er de rette målinger netop det, der skal til for at give leg mere plads i børns institutionelle liv.

- Vi har brug for gode metoder til at måle værdien af det, der er vigtigt for læring – som for eksempel leg. Vi må nytænke målinger, lød det fra Shonkoff, da han sommeren ’15 besøgte Danmark for at tale om legens betydning for læring på LEGO-fondens årlige ”Idea Conference”.

Shonkoff er daglig leder af Center on the Developing Child, Harvard University, der søger at skabe forskningsbaseret innovation, som kan forbedre udsatte børns muligheder. Centret blev stiftet i 2006 ud fra den antagelse, at et samfunds vitalitet og bæredygtighed hviler på, hvordan det skaber muligheder for, at alle børn kan opnå deres fulde potentiale.

Centret har især fokus på den tidlige indsats og anser de rammer, samfundet opstiller for børns udvikling, som forudsætninger for økonomisk vækst, en stærk sammenhængskraft og et lige samfund.

Jack Shonkoff, hvorfor er du optaget af, hvordan vi måler børns udvikling og læring?

 - Jeg er interesseret i målinger, for jeg er optaget af at forbedre børns læring, helbred og liv. Den eneste måde, jeg kan vide, om vores tiltag på centret gør en forskel for børn, er ved at måle dem. Alle, der arbejder med at forbedre udsatte børns liv, må måle effekten af indsatserne. På den måde kan målinger gøre verden til et bedre sted.

Umiddelbart tænker man ikke, at målinger gør verden bedre og forbedrer udsatte børns læring og liv – eller leg. Der er tværtimod en udbredt kritik af, at test og målinger snarere gør udsatte børn til tabere i uddannelsessystemet. Hvad siger du til den kritik?

- Målinger har et dårligt ry i uddannelsessektoren. Grunden til, at mange er modstandere af målinger, er, at målinger ofte deler børn op i dem, der klarer den, og dem, der ikke gør. Tankegangen i standardiserede test er, at du enten gør det godt eller dårligt. Det er ikke en human måde at måle på. Den brug af målinger støtter jeg ikke. Hvis vi bruger målinger til at kategorisere og stigmatisere børn, så gør vi verden til et værre sted. Men det betyder ikke, at vi skal smide målinger som sådan ud med badevandet. Vi bør i stedet se på, hvordan vi kan måle, så det forbedrer børns læring og udvikling. For mig er svaret, at vi skal nytænke den måde, vi måler på.

Læs hele artiklen i Magasinet Asterisk  

Følg med i aktuelle debatter om uddannelse og pædagogik. Lærerstuderendes Landskreds har indgået et samarbejde med Magasinet Asterisk, som stiller skarpt på den nyeste forskning om skolen.