Nyheder

Ny på studiet: Learning by doing i praktikken

26. februar 2016

I serien ’Ny på studiet’ følger vi Mia Ilsøe, som er førsteårsstuderende på læreruddannelsen i Aalborg. I denne artikel fortæller Mia om manglende information og den første undervisnings-praktik.

Mias hold skulle op til jul aflevere tekstsamlinger for at bestå første modul. Der var bare det lille problem, at nogle af underviserne havde glemt løbende at oplyse om, at de studerende skulle aflevere alle de opgaver, de havde løst i årets løb. Så der var nogle af Mias medstuderende, der var på spanden, fordi de ikke havde tænkt på at gemme deres opgaver. Eller ganske enkelt løst nogle af opgaverne mundtligt.

- Underviserne har heldigvis taget vores utilfredshed alvorligt og haft fokus på at give os bedre information siden årsskiftet, fortæller Mia.

Frihed under ansvar

Mia har lige været I praktik. På den samme skole og i den samme 4. klasse, som hun var ude hos i sin observationspraktik inden jul. Denne gang skulle hun undervise i matematik og idræt – og derudover blev hun kastet ud i at skulle undervise i natur/teknik.

- Vi kendte intet til natur/teknik-faget, så det var noget af en udfordring. Jeg gik ned på skolebiblioteket og lånte de bøger, som jeg vidste klassen brugte – og fandt et emne, som jeg selv kunne huske fra min egen folkeskoletid, fortæller Mia og fortsætter:

- Jeg tog udgangspunkt i geometrien, så der var en rød tråd til matematikundervisningen og lavede et eksperiment med at bygge trekanter og firkanter af sugerør. Det var faktisk fedt at prøve at undervise i et ukendt fag – og eleverne tog godt imod min idé.

- Alt i alt havde jeg en rigtig god oplevelse med praktikken og jeg havde en fantastisk praktiklærer. Hun gav os frie tøjler og havde den holdning, at man hellere skal prøve noget nyt og lære af sine fejl end at holde sig til bogen. Så vi fandt vores kreative side frem – og børnene synes det var sjovt.

Mia er dog helt bevidst om, at det er langt mere krævende at udvikle sine egne undervisningsforløb end at bruge eksisterende materiale. Så hun regner ikke med, at det er realistisk at opretholde samme kadence, når hun skal ud og undervise på fuld tid.

Nerver inden eksamen

Der var desværre en fra Mias praktikgruppe, som ikke blev indstillet til eksamen, hvilket betød, at de kun var to tilbage til at skrive praktikopgaven.

- Men det gik heldigvis godt alligevel, og vi arbejde godt sammen også rent fagligt. Så vi endte med at være godt tilfredse med opgaven, som kom til at handle om Klasseledelse og undersøgende arbejde, fortæller Mia.

- Jeg skal til eksamen den 1. marts, hvor vi skal forsvare opgaven. Karakteren vil være baseret på vores undervisningsevner, opgaven og vores præsentation. Vi har valgt at inddrage en-to ekstra teoretikere til den mundtlige fremlæggelse. Jeg er nervøs, men jeg synes det er gået godt ind til videre, så jeg regner da med, vi består.