Nyheder

Nyklækket lærer i job: Det er altid godt at have en plan B!

11. januar 2017

Efter et lille halvt år som klasselærer for 4.b på Midtskolen er Andreas Olesen så småt begyndt at få lidt rutine og erfaring med sig ind i sin undervisning, og så har han også haft sine første skole-hjem samtaler med klassens forældre. 

Sidst vi snakkede med Andreas Olesen, var han stadig helt ny i lærergerningen. Han var derfor i fuld gang med at lære sine elever bedre at kende samt vende sig til de nye omgivelser og deres krav til ham. Siden da har den 28-årige lærer fået lidt mere muld under fingrene og er nu blevet en smule mere erfaren i sin undervisning.

”Når man starter som ny lærer, så har man sine forventninger og prøver at sætte dem i system. Men allerede efter en uge har det ændret sig ved, at man både kender de elever, som rækker hånden i vejret hele tiden - og dem som trækker sig fra undervisningen. Man bliver hele tiden klogere, og det stiller lige pludselig krav til min differentiering af undervisningen,” forklarer Andreas og fortæller videre: 

”Jeg deler min undervisning op i tre dele ved at starte med en visuel orientering, og herefter sættes de i gang med at arbejde selvstændigt. På et tidspunkt kan man mærke den manglende motivation, og så skal jeg være hurtig til at ændre undervisningen til en gruppeopgave eller noget mere kreativt i form af øvelser og leg.”

Lege fra gamle skuffer

Hos Andreas er det især legen, som er blevet central i hans planlægning. Han oplever nemlig, at det er vigtigt at motivere eleverne med en gulerod i starten af timen. Derfor bruger han flere spontane indslag i form af leg og øvelser i sin undervisning.

”Der er især gennem små spil og underholdning, at der opstår kvalitet mellem lærer og elever. Her ønsker de virkelig at deltage, og de lærer samtidig en masse. Hvis jeg starter med at forklare, at der er leg senere, så er de med hele vejen,” forklarer køgeboeren og uddyber:

”Her mødes jeg ikke af et ’hvorfor’, men i stedet med stor motivation og et ønske om at lære. Det er derfor altid godt at have en plan b."

Det kan dog godt være lidt af en udfordring at finde på nye lege hele tiden. Derfor dykker han gerne ned i gamle skuffer for at finde nyt.

”Der er en masse bøger om teori, men ikke særligt meget materiale om praktisk læring, så jeg må virkelig være kreativ med at finde på. Heldigvis kan jeg hente en masse inspiration fra mit andet undervisningsfag i idræt. Det ender dog tit med, at jeg bruger nogle gamle lege fra min egen skolegang som tagfat eller orienteringsløb.”

Mødet med forældrene

Samtidig har Andreas også haft fornøjelsen af at tage fat på en af de store opgaver som lærer. Han har nemlig afholdt sine første skole-hjem samtaler og mødt elevernes forældre. En oplevelse den unge lærer havde set frem til med en smule sommerfugle i maven.

”Mit forhåndsindtryk før mødet med forældrene var, at jeg skulle op til 24 jobsamtaler. Det var lidt overvældende at gå ind til, men det gik sindssygt godt,” lyder det fra en lettet Andreas, som fortsætter:

”Det har været positivt at møde forældrene og få sat ansigt på dem samt kunne spørge dem om nogle af de mange spørgsmål, som jeg brænder inde med. Du lærer eleverne bedre at kende, når du har mødt forældrene, og så er man lidt nysgerrig på, hvem der er forældre til den lille søde dreng eller pige.”

Han fortæller videre, at dialogen med forældrene gik ganske flydende uden de store skvulp. Alligevel var det en personlig udfordring at være både motiverende og en myndighed på en og samme tid.

”Det skal være en balancegang mellem at motivere eleverne til at ville skolen og lære nyt, til at jeg skal være en autoritet over for børn og forældre, ” forklarer den 28-årige lærer, der fortæller videre om samarbejdet med forældrene:

”Det er vigtigt at have forældrene med på banen og etablere en dialog om barnet. Nogle gange er de enige i det, man siger. Andre gange er de det ikke. Heldigvis oplevede jeg en stor samarbejdsvilje, og det er det vigtigste.”

Tryk på kedlerne

På trods af at Andreas snart har været i gang i et halvt år som klasselærer for 4.b, er der stadig meget at lære. Rutinerne er nemlig endnu ikke på plads i forhold til kalenderåret. Derfor kan man snildt blive overrasket over årets mange traditioner og sociale forpligtelser.

”Der sker hele tiden noget nyt. Der er sociale arrangementer, underholdende indslag i hverdagen samt alle traditionerne. Jeg vil gerne anerkende dem og samtidig være med til at udvikle på det,” fortæller Andreas.

Han tilføjer også, at skemaet er pakket med alt fra koordinering og samtaler til opkvalificering af hans faglighed. Derfor er han også glad for at kunne trække på mere erfarne kollegaer.

”Jeg deltager i et lektionsstudie ved A.P. Møller fonden, som stiller store krav til min faglighed. Det er fedt at uddanne sig videre, men det er også hårdt med alle de andre opgaver ved siden af undervisningen. Derfor trækker jeg også på de mere garvede lærere. De kender rytmen, og man kan virkelig høste mange gode råd. Det er guld værd!”

Du kan læse første del af føljetonen her

Bag om Andreas Balmer Olesen

Alder: 28 År.

Hjem: Køge.

Uddannelsessted: Professionshøjskolen Sjælland i Vordingborg.

Undervisningsfag: Matematik, samfundsfag og idræt.

Job: Klasselærer for 4.b på Midtskolen, afdeling Sofiendal i Haslev, Faxe Kommune.