FAQ

Herunder kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som andre lærerstuderende ofte har stillet. 

Medlemskab og kontingent

Lærerstuderendes Landskreds er din studenterfagforening på læreruddannelsen. 

En studenterfagforening er en fagforening for studerende. Og en fagforening er en organisation af medlemmer indenfor et (eller flere) fag, som kæmper for bedre løn, arbejdsvilkår og rettigheder. Det samme gør en studenterfagforening: I Lærerstuderendes Landskreds kæmper vi for bedre SU, bedre rammer for vores uddannelse og ordentlige vilkår og rettigheder til os lærerstuderende. 

Du skal være en del af din fagforening, fordi vi arbejder for at skabe den bedst mulige studietid på læreruddannelsen for dig og dine medstuderende og de bedste forudsætninger for at få en god start på lærerlivet. Derfor står vi bl.a. klar til at vejlede og rådgive dig, når du møder udfordringer på læreruddannelsen og i dit (studie)job som lærer. 

Det koster 59 kr. om måneden at være medlem af Lærerstuderendes Landskreds. Beløbet kan du trække fra i skat. For de 59 kr. får du adgang til rådgivning og vejledning gennem din studietid samt attraktive faglige og økonomiske medlemsfordele. Samtidig giver du styrke til LL’s kontinuerlige arbejde for en bedre læreruddannelse og bedre vilkår for nyuddannede lærere. 

 

Du kan betale dit kontingent via betalingsservice (PBS) eller MobilePay. 

Ved betalingsservice skal du selv sørge for at oprette en betalingsaftale i din netbank, når du modtager dit girokort.  

Ved MobilePay sender vi dig et link til din betalingsaftale, som du herefter kan acceptere i din MobilePay app. 

Herefter skulle betalingen køre automatisk. Hvis du oplever problemer ifm. betaling af kontingent, så kontakt LL’s sekretariat på LLmail@dlf.org

Du bliver opkrævet kontingent pr. den første i hver måned. Dit kontingent er opdelt i et lokalt og centralt kontingent. Det kan godt se lidt forvirrende ud på din regning, men så længe dit beløb stemmer overens med de 59 kr., så er den god nok. 

Hvis du har yderligere spørgsmål, så kontakt LL’s sekretariat på LLmail@dlf.org.

Nej. Vores medlemssystem er bundet op på CPR-registeret, og herigennem registrerer vi din adresseændring. 

Hvis du ikke modtager Folkeskolen én gang om måneden, skal du starte med at logge ind på MinSide og tjekke, om vi har registreret din adresse korrekt.  

Er fejlen ikke her, kan du henvende dig direkte til ‘Folkeskolen’ og klage over manglende bladlevering.

Nej. Lærerstuderendes Landskreds er ikke en a-kasse.  

For at være berettiget dagpenge som nyuddannet, skal du være medlem af en a-kasse minimum et år før, du er færdiguddannet. Vi anbefaler, at du melder dig ind i Lærernes a-kasse (link), som er en a-kasse for os der underviser. 

Vi samarbejder tæt med Lærernes a-kasse, og derfor kan du have meldt dig ind i både LL og Lærernes a-kasse samtidig. Hvis du er i tvivl, om du er blevet medlem af Lærernes a-kasse, kan du kontakte dem på tlf. 70 10 00 18. 

Hvis du stopper på læreruddannelsen, giver det ikke længere mening at være medlem af Lærerstuderendes Landskreds. Du skal sende din udmeldelse skriftligt til LLmail@dlf.org. I mailen må du gerne skrive, at du er stoppet på læreruddannelsen. 

Hvis du vil melde dig ud af LL, skal du sende din udmeldelse skriftlig til os på LLmail@dlf.org. I mailen skal du angive en årsag til din udmeldelse. 

Når du nærmer dig afslutningen af din uddannelse, modtager du en mail fra Danmarks Lærerforening. Heri bliver du guidet til at logge ind på MinSide, hvor du skal notere din slutdato for uddannelsen. Når du har indtastet dato og evt. ny arbejdsplads på MinSide, bliver du automatisk overflyttet til din lokale kreds i Danmarks Lærerforening. Hvis du endnu ikke er i job, kan du registrere dig selv som ledig.  

Hvis du har yderligere spørgsmål vedrørende dette, kan du kontakte DLF's medlemsservice. 

Hvis du får job uden for folkeskolen (fx på en privat- eller friskole) kan det være, at du skal være medlem i en anden fagforening end Danmarks Lærerforening. I dette tilfælde kan du kontakte din lokale kreds eller Frie Skolers Lærerforening for mere information om, hvor du bør melde dig ind.   

På MinSide kan du se alle detaljer om dit medlemskab, og det er også her, du skal registrere, at du er blevet færdiguddannet. Du finder MinSide her.


Læreruddannelsen

Er du havnet i en situation, hvor du føler dig uretfærdigt behandlet til en eksamen, har du mulighed for at indgive en klage. Du kan klage over: 

  • Prøvegrundlaget: Prøvespørgsmål, opgaver og lignende samt deres forhold til uddannelsens mål og krav 
  • Prøveforløbet: Måden hvorpå din eksamen er foregået 
  • Bedømmelsen: Udfaldet af din eksamen  

 

Du skal klage senest 14 dage efter din bedømmelse er meddelt. En klage skal jf. eksamensbekendtgørelsen være skriftlig og begrundet. Den skal indgives individuelt af den studerende, og det er den studerendes eget ansvar at få begrundet sin klage, så uddannelsen får et godt grundlag at træffe afgørelsen på. 

Du skal tænke dig godt om, inden du klager. Det kan have konsekvenser, som du måske ikke har forudset. En ny bedømmelse eller reeksamen fx ingen garanti for en højere karakter. Faktisk kan udfaldet lige så vel blive det samme eller måske endda en lavere karakter. 

Observatør 
Hvis du er bekymret for, om din eksamination kommer til at forløbe retmæssigt, kan du bede om at have en observatør med til eksamen. 

SPS skal sikre, at du kan uddanne dig på lige fod med andre, selv om du har en funktionsnedsættelse. 

For at få SPS skal du kontakte den SPS-ansvarlige på dit uddannelsessted. Du kan altid spørge efter den ansvarlige i studievejledningen. Du kan kontakte din lokale uddannelses SPS-ansvarlige så snart du er blevet optaget på læreruddannelsen.  
For at få SPS som studerende kræver det, at du har dokumentation på din funktionsnedsættelse. Det kan bl.a. være en udtalelse fra din læge eller resultatet af en ordblindetest.  

For at få mere at vide om hvad SPS er, hvem der kan få støtte og hvad betingelserne for støtte er, kan du klikke her og læse yderligere 

SU-systemet kan til tider være vanskeligt at gennemskue. Heldigvis er der oprettet SU-kontorer på alle professionshøjskoler i Danmark. Oplever du udfordringer med din SU eller har du generelle spørgsmål skal du tage direkte kontakt til dit lokale SU-kontor. Det er dem, der er eksperter på området.  

Hvis du ønsker at skifte uddannelsessted mellem to læreruddannelser, skal du kontakte den lokale studievejledning, som kan guide dig igennem processen og fortælle dig, om de muligheder du har som lærerstuderende.  

Hvis du har skiftet uddannelsessted, vil Lærerstuderendes Landskreds meget gerne vide det. På den måde kan vi altid give dig den bedste og mest relevante rådgivning. Du kan ændre dit uddannelsessted ved at logge ind på MinSide 

Med den nye læreruddannelse, som trådte i kraft i august 2023 introduceredes nogle nye begreber. Mødepligt og fremmøderegistrering 

På læreruddannelsen er der således mødepligt på første årgang og fremmøderegistrering på alle øvrige årgange.  

Mødepligt og fremmøderegistrering gælder alle studerende på uddannelsen.  

Som studerende skal du følge uddannelsen, som den er tilrettelagt af uddannelsesstedet. Det betyder, at du har pligt til at møde til minimum 80 % af alle skemalagte lektioner i hvert fag. 

Mødepligten på 1.år er en forudsætning for, at du kan få godkendt semesteret og er samtidig en forudsætning for at du kan indstilles til 1.årsprøven. 


Praktikken

De generelle oplysninger om praktikken kan du finde på vores hjemmeside, hvor du også kan læse mere om praktikhåndbogen, som er LL’s eget produkt udarbejdet af-, for- og til lærerstuderende. Praktikhåndbogen indeholder alt, hvad der er værd at vide for lærerstuderende, der skal i praktik.  

Hvis du bliver syg under din praktik, skal du melde fravær til praktikskolen efter de gældende regler for de ansatte på skolen. Derudover skal du informere din praktikgruppe om dit fravær.  

Praktikskolen registrerer dit fravær og kontakter dit uddannelsessted – og dig -, hvis de finder sygefraværet bekymrende.  

Ved længerevarende sygdom vil dit praktikforløb højst sandsynligt ændre sig, og du skal derfor sørge for at kontakte din praktikkoordinator på dit uddannelsessted, så I sammen kan tilrettelægge forløbet. 

Skulle du komme ud i problemer i form af konflikter med din praktiklærer eller dit praktiksted, eller at du ikke bliver godkendt i din praktik, så kontakt os. Vi sørger for at rådgive dig gennem dit forløb og hjælper dig med at kortlægge dine handlemuligheder.  

Som medlem af Lærerstuderendes Landskreds er du automatisk medlem af Danmarks Lærerforening (DLF). DLF er til stede på alle folkeskoler. De kan derfor også hjælpe dig, hvis du får problemer på praktikskolen. Den nemmeste måde at få fat i Danmarks Lærerforening er ved at tage fat i tillidsrepræsentanten (TR) på skolen eller gennem Lærerstuderendes Landskreds.  

Skulle der opstå problemer, der har med professionshøjskolen at gøre, skal du tage fat i din praktikansvarlige underviser eller praktikkontoret på dit uddannelsessted hurtigst muligt. Det kan f.eks. være en konflikt i din praktikgruppe. Her kan dit uddannelsessted muligvis hjælpe med mægling mellem gruppens medlemmer. 

Hvis du kommer til skade i din praktik, f.eks. en hjernerystelse eller et brækket ben, så skal det anmeldes som en arbejdsskade. Det er din arbejdsgiver - altså praktikskolen – der har pligt til at anmelde arbejdsskaden. 

Hvis du er i tvivl om, hvad du rent praktisk skal gøre for at få skaden anmeldt, så tag fat i skolens arbejdsmiljørepræsentant (AMR). Skolens AMR er en del af Danmarks Lærerforening og arbejder for at sikre et godt arbejdsmiljø for skolens ansatte. Hvis du ikke har mødt din AMR endnu, så ved din praktiklærer eller en af de andre lærere helt sikkert, hvem det er. 


Barsel og sygdom

Ja. Du har ret til at afholde orlov ifm. barsel eller adoption – dog maksimalt 52 uger. Din orlov tælles ikke med ved beregningen af din samlede studietid, jf. uddannelsesbekendtgørelsen kap. 4.

Din uddannelsesinstitution har pligt til at vejlede dig vedrørende barsel under uddannelse. Kontakt derfor studievejlederen på dit uddannelsessted. 

Inden for SU-systemet er der taget højde for barselsorlov, som kan tilrettelægges fleksibelt.  

Læs mere på www.su.dk eller tag kontakt til studievejledningen på din uddannelsesinstitution eller SU-vejlederen på dit uddannelsessted.  

Kontakt eventuelt din bopælskommune, hvis du har yderligere behov. 

Du har mulighed for – og ret til – at sygemelde dig fra dit studie. Tag kontakt til din studievejleder, som kender til proceduren for sygemelding på dit uddannelsessted, og sig at du skal sygemeldes fra dit studie. 

Forhør dig samtidig, om de kræver en lægeerklæring som dokumentation for dit sygdomsforløb, og om du selv skal underrette dem, der sidder med SU, at du sygemeldes, eller om dette først er nødvendigt, når du evt. skal søge om ekstra SU-klip. 

Hvis du er syg til eksamen, skal du have mulighed for at gennemføre prøven snarest muligt derefter. Ifølge eksamensbekendtgørelsen skal sygdommen dokumenteres (en lægeerklæring). 

Den lokale uddannelsesinstitution kan have beskrevet nærmere regler for dette, så det er en god idé at undersøge det nærmere. 

Ja. Din uddannelsesinstitution kan kræve en lægeerklæring ifm. din sygemelding, men de er ikke forpligtet på at betale den.